Compressiesystemen
Als het om scootersturen gaat, is het belangrijk om de compressiesystemen te begrijpen, zodat je weet welk stuur je voor welke scooter moet gebruiken. Hieronder kun je lezen over de drie verschillende compressiesystemen. Bij alle scooters op onze website staat aangegeven welk systeem geschikt is voor de specifieke scooter. Als je meer wilt weten, bekijk dan hier onze gids voor scootersturen!
ICS (Inverted Compression System):
ICS is een compressiesysteem dat vaak wordt gebruikt op professionele scooters. Het bestaat uit een compressiebout die door het midden van het stuur gaat en in een stermoer schroeft die in de vorkbuis is gemonteerd.
Bij ICS moet het stuur aan de onderkant een inkeping hebben om de compressiebout door te laten en contact te laten maken met de stermoer.
Dit systeem staat bekend om zijn eenvoud en efficiëntie, maar vereist stuurgrepen die speciaal ontworpen zijn voor compatibiliteit met ICS.
ISC (intern compressiesysteem):
ISC is een ander compressiesysteem dat wordt gebruikt in trucscooters en vergelijkbaar is met ICS, maar met een andere compressiemethode.
Bij ISC gaat de compressiebout door de bovenkant van de vorkbuis en wordt in een stermoer of compressiekap geschroefd die in de vorkbuis is gemonteerd.
Voor stuurgrepen die compatibel zijn met ISC is meestal geen uitsparing nodig omdat de compressiebout niet door het midden van het stuur gaat.
IHC (geïntegreerde balhoofdcompressie):
IHC is een compressiesysteem dat het compressiemechanisme integreert met de balhoofdlagers van de scooter.
Met IHC wordt de compressiebout direct in de bovenkant van de vorkbuis geschroefd, waardoor er geen stermoer of compressiekap in de vorkbuis nodig is.
Handvatten die compatibel zijn met IHC hebben geen knip nodig omdat de compressiebout niet door het midden van het stuur gaat.
Elk van deze compressiesystemen heeft zijn eigen voordelen en overwegingen, en de keuze tussen hen komt vaak neer op persoonlijke voorkeur, compatibiliteit met de onderdelen van de scooter en de gewenste setup van de scooter. Rijders moeten ervoor zorgen dat het stuur en het compressiesysteem compatibel zijn bij het monteren of upgraden van hun trick scooter.